Aeròdrom republicà 318
Davant la creixent importància que estava adquirint l’aviació, a finals de 1936, el govern republicà dictaminà la construcció i habilitació de molts aeròdroms militars a Catalunya amb la finalitat de combatre l’exèrcit franquista, procés que s’accelerà el 1938 amb la caiguda de Terol en mans dels nacionals. El govern republicà va construir 50 aeròdroms a tot Catalunya, 10 a la província de Girona, per reforçar defensivament la rereguarda catalana i dispersar el perill dels bombardejos. Un d’aquests aeròdroms va ser el de Canet de la Tallada.
L’aeròdrom es va ubicar a l’esquerra del riu Ter, entre els límits del municipi de la Tallada i d’Ullà i la carretera que va de Verges a Ullà, en un lloc anomenat Pla d’Ullà. Aquesta zona de camps de conreu, amb una extensió total de 200 ha, fou requisada l’abril de 1938, i també el mas d’en Mach, que es va reconvertir en quarter general i caserna d’oficials i soldats destinats al camp. Per construir el camp es van reclutar treballadors dels pobles veïns i es van obrir dues pistes, una amb orientació nord-sud i l’altre est-oest, amb 1500 m de llargada i 300 m d’amplada; es va habilitar un camí d’accés, una garita de sentinella a l’entrada del recinte, dos edificis auxiliars, una caseta barraca per controlar els vols, aparcaments de formigó en forma de T pels aparells, un gran refugi antiaeri per a 150 persones prop del lloc de comandament, i cinc refugis subterranis més petits repartits per la zona oest. També es van disposar vehicles de servei. De moltes d’aquestes construccions, encara se’n conserven vestigis.
No es coneix amb exactitud la data d’entrada en funcionament, però es tenen notícies d’ús el maig de 1938, tot i que les obres d’equipament s’allargaren com a mínim fins al setembre d’aquell mateix any.
A finals de gener de 1939, amb la retirada, el personal i els avions van ser enviats a correcuita als camps de Figueres Nord i Vilajuïga; l’aeròdrom, però, encara el van utilitzar per fer escala els avions republicans en la seva fugida cap a terres franceses.
El 9 de febrer els nacionals van entrar a Verges, la Tallada, Ullà i Torroella de Montgrí i es van apoderar del camp amb un desplegament de soldats i diversos tècnics d’aviació (pilots, observadors, muntadors…), mentre que els oficials s’hostatjaren a la Fonda Mas Pi de Verges.
Amb la fi de la guerra civil, de mica en mica, es van anar retornant els terrenys als propietaris i de nou tot va quedar cobert de camps de conreu. Als anys 40, però, el Ejército del Aire va fer un inventari de tots els camps d’aviació considerats útils i encara s’hi esmentava el de Canet.